Archiwum dla daty: 27-01-2012

Znaczenie opakowania  

Kupując produkty konsumenci często zwracają uwagę na opakowanie. Opakowaniem nazywamy pojemnik lub pudełko dowolnego rodzaju zawierające różne informacje, w którym kryje się nasz produkt. Opakowanie jest częścią strategii marketingowej. Wizualny efekt, jaki daje ten niby niepozorny przedmiot skłania wiele osób do sięgnięcia właśnie po ten, a nie po inny produkt. Jest to element, który może bardzo skutecznie przyczynić się do zbudowania naprawdę silnej marki. Opakowanie zawiera niezbędne dla konsumenta informacje dotyczące składników produktu oraz sposobu jego użytkowania. Zamieszczenie takich informacji jest niezbędne ze względów prawnych. Często możemy zobaczyć na opakowaniu różnego rodzaju znaki. Informują nas na przykład, że jest to produkt ekologiczny. Rzetelne i kompletne informacje sprawią, że nasz produkt stanie się bardziej wiarygodny wśród konsumentów. Opakowanie pełni także inne funkcje. Przede wszystkim dla klientów liczy się wygoda jego otwierania, ale również to, czy we właściwy sposób zabezpiecza znajdujący się w jego wnętrzu produkt. Produkty takie jak żywność, które są zabezpieczone i przechowywane w odpowiedni sposób dzięki opakowaniom zyskują dłuższy czas przydatności do spożycia. Mogą spokojnie leżeć na sklepowych półkach. Stworzenie odpowiedniego opakowania należy do przemyślanych działań marketingowych. Przy jego pomocy produkt dociera do świadomości klientów. Szczególnie podatne na tego typu działania są dzieci, które uwielbiają kolorowe obrazki oraz pudełka w bardziej wymyślnych kształtach. Często konsumenci wypowiadają się, że dany produkt np. w poprzednim opakowaniu był smaczniejszy. Wystarczy niewielka zmiana związana z produktem, a jego postrzeganie diametralnie się zmienia. Poza tym w wielu przypadkach przywiązujemy się do tradycyjnych opakowań, które funkcjonowały przez lata. Dlatego kompletna zmiana opakowania nie zawsze wyjdzie produktowi na dobre.

Asortyment  

Asortyment jest to gama produktów oferowana przez daną firmę konsumentowi. Różnicujemy go pod względem głębokości oraz szerokości. Głębokość asortymentu wiąże się ze sprzedażą większej liczby towarów znajdujących się w jednej linii produktu, czy też w jednym rodzaju produktu. Przykładem obrazującym głębokość asortymentu jest sklep obuwniczy, w którym znajdziemy tylko buty. Różnią się one jednak pod względem przeznaczenia. Mogą być damskie, męskie, dziecięce, eleganckie lub sportowe. Oczywiście można je podzielić na wiele innych kategorii. Nie zmienia to jednak faktu, że to są wciąż wyłącznie buty. Szerokość asortymentu oznacza, że firma oferuje szeroką gamę produktów. W przypadku głębokości asortymentu możemy również mówić o ograniczonej głębokości. Spotkamy się z nią na przykład w sklepach sportowych, które w swojej ofercie mają produkty ze sobą powiązane, ale ilość rodzajów produktów w danej linii jest ograniczona. Kolekcja może się ograniczać do dwóch rodzajów bluz i spodni dresowych lub innych ubrań lub sprzętów. Głęboki asortyment odnosi się głownie do sklepów o jednej linii produktowej. Najczęściej są to sklepy specjalistyczne. Sklepami wielobranżowymi nazywamy te placówki, które posiadają szeroki asortyment, ale o jego ograniczonej głębokości. Obecnie wiele sklepów oferuje bardzo duży asortyment. Niegdyś w kioskach można było dostać tylko prasę, papierosy i bilety. Obecnie w sprzedaży mają drobne przekąski w postaci batoników, orzeszków, paluszków lub chipsów. Zwykle znajdziemy w nich też napoje chłodzące, a nawet kosmetyki. Największy asortyment najróżniejszego rodzaju posiadają hipermarkety. Wjeżdżając na salę z koszykiem znajdziemy tam wszystko począwszy od produktów spożywczych, poprzez artykułu papiernicze i kosmetyczne, aż po sprzęt elektroniczny.

Pozycjonowanie produktu  

Chwilą decydującą o tym, czy dany produkt odniesie sukces czy nie jest wprowadzenie go na rynek. Trzeba go umieścić we właściwym miejscu na rynku. Jest to etap pozycjonowania produktu. Mówiąc ściślej pozycjonowanie produktu wiąże się z umieszczeniem go w świadomości konsumentów na określonej pozycji. Bierze się przy tym pod uwagę cechy oraz ważne atrybuty produktów, które są w stosunku do naszego produktu konkurencyjne. Konsument musi znać atrakcyjność tego, co mu chcemy sprzedać oraz zdawać sobie sprawę jak to wypada na tle produktów konkurencyjnych. Istnieje opcja, w której wybieramy rynek docelowy identyczny z rynkiem docelowym konkurencji. Na przykład wprowadzamy na rynek samochód z napędem turbo, więc będziemy konkurować z samochodami o tym samym napędzie innych marek. Możemy również pokusić się o wyszukanie rynków o mniejszym natężeniu konkurencyjności. Warto poszukać niszy rynkowej i w niej promować produkt. Jest to pozycjonowanie dyferencjacyjne, czyli różnicujące. W pozycjonowaniu produktu bardzo ważną kwestią jest postrzeganie go przez konsumentów. Postrzeganie, a inaczej mówiąc percepcja wpływa na odbiór danego produktu. Z tego względu nie należy oszczędzać na zbieraniu danych, które dotyczą oceny jakości produktów danej grupy. Dowiedzmy się, jakie mają cechy i co według klientów jest ich największym atrybutem. Ważne są opinie na temat produktów określonych marek, które wyróżniają się szczególnie jakimiś atrybutami. Dowiadujemy się, jakie atrybuty są przypisywane produktom uznawanym za idealne. Otrzymane dane pozwalają na stworzenie mapy percepcyjnej. Dzięki tej metodzie możemy nanieść na graficzny wykres miejsca, w których znajdują się określone produkty różnych marek według nabywców. Posiadając taki wykres łatwo zinterpretujemy zaistniałą sytuację.