Kształtowanie wizerunku – marketing osobisty  

W obecnych czasach rośnie konkurencja nie tylko rynkach produktów i usług. Konkurencję możemy zaobserwować na każdym kroku. Konkurują ze sobą sportowcy, politycy, artyści, dyrektorzy, pracownicy wyższego i niższego szczebla. Coraz trudniej jest być zauważonym i docenionym. Dlatego coraz częściej pojawia się pojęcie marketingu osobistego. Przy pomocy odpowiedniego kształtowania własnego wizerunku można zostać dostrzeżonym. Zacznijmy od zwrócenia uwagę na nasz wygląd fizyczny. Na przykład dietetyk z brzuszkiem raczej nie wzbudzi naszego zaufania. W ogóle osoby wysportowane są postrzegane jako bardziej ambitne, systematyczne i uparcie dążące do celu. Efekt wizualny ma ogromną moc. Często się mówi, że liczy się pierwsze wrażenie. I tak jest szczególnie, gdy mamy tylko jedną szansę, aby „dobrze się sprzedać”. Dotyczy to takich sytuacji jak rozmowy o pracę lub spotkania biznesowe. Ubranie powinno być zawsze dopasowane do sytuacji. Swoją schludnością i elegancją podkreślamy szacunek w stosunku do naszego rozmówcy. Są sytuacje, w których strój zamienia nas w kogoś innego. I zdarza się, że ma to pozytywny rezultat. Wystarczy na przykład przychodzić do pracy ubranym nieco bardziej elegancko niż nasi współpracownicy. Jeśli przy tym wykażemy się kompetencjami to automatycznie zaczynamy być postrzegani jako osoby godne wyższego stanowiska. Wizerunek marketingowy to oczywiście nie tylko wygląd zewnętrzny. Kształtowanie własnego wizerunku na pewno przysporzy kłopotów osobom nieśmiałym. Chodzi o to, aby umieć podkreślać swoje mocne strony. Mówienie o swoich sukcesach, ale również o problemach, które musieliśmy rozwiązać o tym, w jaki sposób udało nam się tego dokonać sprawia, że w oczach innych stajemy się osobami zaradnymi, znającymi się na rzeczy i radzącymi sobie z niepowodzeniami. Politykom i artystom w marketingu osobistym zazwyczaj pomagają specjaliści.