Marketing szeptany  

Data publikacji: 01-02-2012, Tagowanie: zastosowanie, potrzeby rynkowe, produkt

Nie od dziś widomo, że informacje najlepiej rozchodzą się poprze sieć powiązań między ludźmi. Jeden sąsiad powie coś drugiemu, ten przekaże to swojemu kuzynowi, który z kolei opowie o tym w pracy. Kolejne osoby będą przekazywać pozyskane dane coraz dalej. Jeśli mielibyśmy rozrysować ścieżkę, jaką przebywa dana informacja okazałoby się, że ma ona olbrzymi zasięg terytorialny, a często trafia do jednej osoby kilkakrotnie. Zazwyczaj mamy zaufanie do rodziny i do naszych znajomych. Dlatego bierzemy pod uwagę wiadomości, które nam przekazują. Mogą one być związane np. z wyborem salonu fryzjerskiego, zakupem samochodu lub sprzętu elektronicznego. Mogą też dotyczyć drobniejszych spraw takich jak wybór proszku do prania lub kremu do twarzy. Marketing szeptany polega właśnie na docieraniu do konsumentów poprzez bezpośredni przekaz. Z perspektywy osób sprzedających produkty lub usługi marketing szeptany przynosi duże korzyści. Jest bardzo skuteczną formą marketingu. Dzieje się tak przede wszystkim ze względu na dużą wiarygodność informacji. Przyjęło się przekonanie, że reklamy telewizyjne kłamią, ponieważ po prostu producenci chcą zwiększyć dochody ze sprzedaży. Marketing szeptany jest narzędziem prowokującym do dyskusji oraz rekomendowania danej marki. Istnieją firmy, które zajmują się rozkręcaniem akcji marketingu. Polega to na tym, że rejestrujemy się na takim portalu. Po wejściu na nasze konto zwykle są różne ankiety do wypełnienia np. dotyczące tego czy palimy papierosy. Często ankiety pojawiają się równocześnie z prowadzonymi akcjami. Potwierdzamy, czy chcemy brać udział np. w akcji związanej z napojem alkoholowym. Z reguły wygląda to tak, że w krótkim czasie dostajemy próbki oraz ulotki, którymi możemy się dzielić ze znajomymi. Równocześnie wypełniamy formularze z każdej z rozmów, w której opisujemy reakcję danej osoby na produkt.