Promocja  

Promocja stanowi element marketingu. Aby doszło do efektywnej promocji musi być dobry przepływ informacji pomiędzy konsumentem a producentem. Właściwie cały marketing opiera się na komunikacji, która jest niezbędna do uzyskania odpowiednich informacji, które umożliwiają odniesienie sukcesu. Dzięki temu nie dochodzi do sytuacji, gdy firma wprowadza na rynek nikomu niepotrzebną usługę lub produkt. Poprzez badania marketingowe przedsiębiorstwo posiada informacje dotyczące potrzeb i oczekiwań konsumentów. Otrzymane dane pozwalają na stworzenie produktu lub usługi na miarę wytypowanej grupy konsumentów. Kiedy produkt jest gotowy rozpoczynają się działania promocyjne. Promocja polega na dostarczeniu informacji o produkcie, a dokładnie o czasie, miejscu, cenie oraz ewentualnie innych warunkach, w których konsument może dokonać zakupu. W działaniach promocyjnych należy podkreślić indywidualne cechy produktu, szczególnie te, które, stawiają go wyżej niż inne produkty tego samego gatunku wytworzone przez innych producentów. Promocja powinna zostać przeprowadzona w taki sposób, aby klient dowiedział się o istnieniu produktu, przekonał się cod o jego wartości oraz przywiązał się do marki. Jest to scenariusz idealny, który zapewni nam stałych klientów. Najprostszą formą promocji żywności są promocje w hipermarketach, gdzie hostessy częstują produktem informując przy okazji o jego zaletach oraz warunkach zakupu. Kiedy nadchodzą cieplejsze dni na ulicach pojawiają się również osoby rozdające napoje w mini puszkach. Szczególnie podczas upałów jest to dobra metoda, aby w ogóle zachęcić kogoś do spróbowania nowego napoju. Wszelkiego rodzaju usługi oraz produkty promuje się również na targach, które dają klientom możliwość otrzymania szczegółowych informacji o danym produkcie i porównania go z innymi.

Ulotki jako forma promocji  

Ulotki należą do bardzo popularnych materiałów promocyjnych. Niemal każdego dnia w naszych skrzynkach lub na klatce schodowej natykamy się na jakąś ulotkę. Raz jest to oferta pobliskiej pizzeri, innym razem oferta usług remontowych. W wielu punktach miasta, szczególnie w tych najbardziej ruchliwych stoją osoby rozdające ulotki. Trudno powiedzieć, ile osób tak naprawdę je przeczyta. Część z nich ląduje po prostu na śmietniku. Sięgamy po nie czasem odruchowo rozumiejąc jak niewdzięczną pracę mają osoby, które muszą je rozdać. Niektóre firmy płacą im marne grosze od ulotki, inne płacą uczciwą stawkę za godzinę. Niestety ulotka nie zawsze jest właściwą formą promocji, a już na pewno zwykle akcja ulotkowa jest przeprowadzana w nieodpowiedni sposób. Przede wszystkim zatrudniając osoby, które będą rozdawać ulotki zastanówmy się czy będą godnie reprezentować naszą firmę. Jeśli jesteśmy firmą kosmetyczną to nie zatrudniajmy studenta w podartych dżinsach. Wygląd ma być schludny i adekwatny do branży, którą chcemy rozreklamować. Na pewno klientów do studia tatuażu przysporzą nam osoby już wytatuowane. Mogą być ubrane w ekstrawagancki sposób i mieć ufarbowane włosy na zielone – dzięki temu przyciągną większą uwagę. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczanie ulotek w gabinetach lekarskich lub zakładach usługowych, gdzie klient czekając na swoją kolej z chęcią sięgnie po ulotkę, aby zabić czas. Własne usługi możemy reklamować w ten sposób we własnym zakładzie lub spytać się o taką możliwość w innych lokalach. Ulotki powinny być rozdawane w odpowiednich godzinach i właściwych miejscach. Nie wciskajmy tego skrawka papierku wszystkim przechodzącym osobom. Istotne znaczenie ma kształt i szata graficzna ulotki. Musi zachęcać wizualnie do jej przeczytania. Dobrym dodatkiem do ulotki jest dołączony kupon rabatowy lub nawet mini cukierek.

Public relations  

Public relations, w skrócie PR, jest określeniem pochodzącym z języka angielskiego. Oznacza po prostu relacje z otoczeniem. Dokładnie rzecz ujmując działalność PR polega na kształtowaniu stosunków pomiędzy danym podmiotem a otoczeniem. Niektórzy kojarzą PR z reklamą, ale nie jest to do końca słuszne myślenie. Często działania public relations oraz działania reklamowe są prowadzone równocześnie, ale mają nieco inny charakter. Przede wszystkim reklama jest działaniem ściśle komercyjnym, w efekcie którego pozyskuje się klientów i napełnia tym samym portfel. Działania PR polegają na budowaniu wizerunku danej firmy. Umożliwia to nie tylko zdobycie zaufania klientów, ale również pozyskanie np. partnerów biznesowych. PR najczęściej dotyczy organizacji o charakterze publicznym. Jest to dziedzina, którą można zdefiniować jako metodę zarządzania opierającą się na tworzeniu oraz utrzymywaniu pewnego wizerunku organizacji, który w sposób korzystny reguluje relacje pomiędzy organizacją, a podmiotami w jego otoczeniu, które wpływają na osiągnięcie sukcesu lub porażkę tej organizacji. PR operuje prawdziwymi informacjami, a nie jak to bywa w reklamie tylko chwytliwymi hasłami, które z rzeczywistością nie mają nic wspólnego. Jest to skuteczne narzędzie pozyskiwania zaufania otoczenia oparte na etycznym postępowaniu. Public relations umożliwia osiąganie różnych celów. Poprze PR kształtujemy wizerunek firmy. W tym przypadku warto mówić o działalności ekologicznej organizacji lub jej angażowaniu się w pomoc fundacjom działającym na rzecz chorych lub innych osób w potrzebie. PR przekazuje również informacje na temat danego produktu. Przed rozpoczęciem działań należy wytypować odpowiednią grupę docelową. W tym przypadku duże znaczenie odgrywają liderzy opinii. Public relations jest formą komunikacji społecznej.



Warning: Use of undefined constant poprzednia - assumed 'poprzednia' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/pestka/domains/mobilemind.pl/public_html/index.php on line 433
poprzednia     3 4 5 [6]