Asortyment  

Asortyment jest to gama produktów oferowana przez daną firmę konsumentowi. Różnicujemy go pod względem głębokości oraz szerokości. Głębokość asortymentu wiąże się ze sprzedażą większej liczby towarów znajdujących się w jednej linii produktu, czy też w jednym rodzaju produktu. Przykładem obrazującym głębokość asortymentu jest sklep obuwniczy, w którym znajdziemy tylko buty. Różnią się one jednak pod względem przeznaczenia. Mogą być damskie, męskie, dziecięce, eleganckie lub sportowe. Oczywiście można je podzielić na wiele innych kategorii. Nie zmienia to jednak faktu, że to są wciąż wyłącznie buty. Szerokość asortymentu oznacza, że firma oferuje szeroką gamę produktów. W przypadku głębokości asortymentu możemy również mówić o ograniczonej głębokości. Spotkamy się z nią na przykład w sklepach sportowych, które w swojej ofercie mają produkty ze sobą powiązane, ale ilość rodzajów produktów w danej linii jest ograniczona. Kolekcja może się ograniczać do dwóch rodzajów bluz i spodni dresowych lub innych ubrań lub sprzętów. Głęboki asortyment odnosi się głownie do sklepów o jednej linii produktowej. Najczęściej są to sklepy specjalistyczne. Sklepami wielobranżowymi nazywamy te placówki, które posiadają szeroki asortyment, ale o jego ograniczonej głębokości. Obecnie wiele sklepów oferuje bardzo duży asortyment. Niegdyś w kioskach można było dostać tylko prasę, papierosy i bilety. Obecnie w sprzedaży mają drobne przekąski w postaci batoników, orzeszków, paluszków lub chipsów. Zwykle znajdziemy w nich też napoje chłodzące, a nawet kosmetyki. Największy asortyment najróżniejszego rodzaju posiadają hipermarkety. Wjeżdżając na salę z koszykiem znajdziemy tam wszystko począwszy od produktów spożywczych, poprzez artykułu papiernicze i kosmetyczne, aż po sprzęt elektroniczny.