Orientacje marketingowe  

Data publikacji: 23-01-2012, Tagowanie: marketing, możliwości marketingu, rynek

Wraz z rozwojem marketingu zmieniały się jego koncepcje. Działania marketingowe dopasowuje się bowiem do zmieniającej się gospodarki i rozwoju cywilizacyjnego. Era produkcji była pierwszą koncepcją marketingową. W obecnych czasach jej założenia wydają się nie do pomyślenia. Ci, którzy pamiętają czasy, gdy na półkach brakowało towarów jednak dobrze ją zrozumieją. W czasie niedoboru towaru konsumenci zapłaciliby za każdy towar, byleby w ogóle pojawił się na sklepowych półkach. Dlatego firmy nie stawiały wówczas na jakość i nie miały pojęcia, że kiedykolwiek powstanie taka dziedzina jak marketing. Towary nie wymagały żadnej promocji ani reklamy. Same szybko znikały ze sklepów. Głównym celem była produkcja. Ten trend utrzymywał się w Stanach Zjednoczonych do lat dwudziestych XX w.. Potem nadszedł czas na erę sprzedaży. Ze względu na wcześniejszą masową produkcję doszło w końcu do sytuacji, gdy rynek nasycił się produktami. W związku z powyższym trzeba było zadbać o przewagę nad konkurentami. W działania zaangażowano osoby, których zadaniem było wyszukiwanie nowych rynków oraz nowych grup konsumenckich. Można śmiało powiedzieć, że wówczas powstało stanowisko specjalisty do spraw sprzedaży. W końcu doczekano się ery koncepcji marketingowych. Jej głównym założeniem stało się zaspokajanie potrzeb oraz pragnień nabywców przy jednoczesnym realizowaniu celów wytyczonych przez przedsiębiorstwo. Zrozumiano, że marketing zaczyna się już w fazie projektowania produktu. W erze orientacji rynkowej skupiono się nie tylko na badaniu potrzeb i pragnień konsumentów, ale również na pełnym wykorzystaniu posiadanych informacji. Usprawniono komunikację pomiędzy działami w przedsiębiorstwie, ponieważ zrozumiano, że liczy się wiedza oraz zaangażowanie wszystkich pracowników. Zaczęto również podpatrywać działania konkurencji.