Plan marketingowy  

Data publikacji: 25-01-2012, Tagowanie: informacje, znaczenie marketingu, konsument

Aby działania marketingowe były wdrażane we właściwy sposób musi istnieć jakiś plan marketingowy. Przyjmuje się, że plany marketingowe powinny być opracowywane na pięć najbliższych lat. U ich podstaw leży opracowanie marketingu mix, a także zaplanowanie budżetu. Plan budżetowy jest bardzo istotną kwestią w planowaniu marketingowym, ponieważ bez niego nie określimy, ile nasze plany będą kosztować i na ile w rzeczywistości nasz budżet pozwala nam na inwestycje. Dlatego opracowując kolejne punkty marketingu mix miejmy cały czas na względzie nasze możliwości finansowe. Kolejno opracowujemy strategię produktu, cenową, dotyczącą promocji oraz dystrybucji. Tworząc strategię produktu musimy dokładnie określić co chcemy zaoferować konsumentowi. Wymieniamy cechy danego produktu i zastanawiamy się nad opakowaniem. Nie bez znaczenia jest marka produktu. Czasem firmy produkują coś pod własną marką lub tworzą nową markę. Na przykład produkty spożywcze są czasem produkowane przez jedną firmę, ale sprzedają je i sygnują takie hipermarkety jak np. Tesco lub Carrefour. Nie mniej ważna jest kwestia obsługi oraz gwarancji. Ustalając poziom ceny danego produktu sprawdzamy, ile kosztują produkty podobnego typu wytwarzane przez innych producentów. Porównujemy produkt również pod względem jakościowym. Pamiętajmy, że cena ma być przystępna dla wybranej grupy docelowej konsumentów. Kolejną ważną częścią marketingu mix jest ustalenie strategii promocji. Zastanawiamy się, czy w grę wchodzi reklama telewizyjna, radiowa lub zamieszczana w Internecie. Może warto zorganizować pokazy lub degustację w centrach handlowych. Szukamy najlepszych rozwiązań dostosowanych do naszych możliwości budżetowych. Na samy końcu obmyślamy strategię dystrybucji. Do realizacji planu marketingowego potrzebne są nie tylko pieniądze, ale również czas, który pozwoli na wdrożenie tego planu.