Segmentacja rynku  

Na rynku występują grupy nabywców o najróżniejszych potrzebach. Z tego względu osoby zajmujące się marketingiem muszą dokonać ich segregacji, aby właściwie określić grupy docelowe. Im większa różnorodność tym trudniej sklasyfikować danych nabywców do właściwej grupy. W rozwiązaniu tego problemu pomoże nam segmentacja rynku. Segmentacja rynku polega właśnie na podziale potencjalnych nabywców na konkretne grupy. Grupy te charakteryzują się zbliżonymi upodobaniami i potrzebami. W związku z tym przyjmuje się, że istnieje duże prawdopodobieństwo, że osoby z danej grupy zareagują w podobny sposób na działania marketingowe firmy. Utworzone, w miarę jednolite grupy to segmenty rynkowe. W związku z występowaniem zjawiska zróżnicowania segmentów rynkowych należy wytłumaczyć również pojęcie dyferencjacji produktu. Dyferencjacja produktu polega na wprowadzeniu w życie różnych strategii marketingu mix. Chodzi o to, aby produkt trafił do różnych grup odbiorców. Z tego powodu może dojść do utworzenia np. różnych wariantów produktów. Poszczególne grupy konsumentów postrzegają dany produkt w inny sposób. Dlatego wybiera się różne formy promocji, aby dotrzeć do każdej z nich. Również reklamy mogą być tworzone w więcej niż jednej wersji. W dyferencjacji produktu chodzi o zaspokojenie potrzeb i uzyskanie zadowolenia klientów o odmiennych cechach. Zagadnienie najlepiej przedstawić na przykładzie dowolnej firmy produkującej obuwie sportowe. Firma równocześnie może wprowadzić na rynek kilka rodzajów obuwia. Może to być obuwie dla tenisistów, do biegania lub specjalne obuwie treningowe. Chcąc trafić w gusta wielu odbiorców wypuszcza linie, w których znajdą się stonowane kolory obuwia oraz ekstrawaganckie w jaskrawych kolorach. W ten sposób trafi do wielu odbiorców.