Orientacje marketingowe  

Data publikacji: 23-01-2012, Tagowanie: marketing, możliwości marketingu, rynek

Wraz z rozwojem marketingu zmieniały się jego koncepcje. Działania marketingowe dopasowuje się bowiem do zmieniającej się gospodarki i rozwoju cywilizacyjnego. Era produkcji była pierwszą koncepcją marketingową. W obecnych czasach jej założenia wydają się nie do pomyślenia. Ci, którzy pamiętają czasy, gdy na półkach brakowało towarów jednak dobrze ją zrozumieją. W czasie niedoboru towaru konsumenci zapłaciliby za każdy towar, byleby w ogóle pojawił się na sklepowych półkach. Dlatego firmy nie stawiały wówczas na jakość i nie miały pojęcia, że kiedykolwiek powstanie taka dziedzina jak marketing. Towary nie wymagały żadnej promocji ani reklamy. Same szybko znikały ze sklepów. Głównym celem była produkcja. Ten trend utrzymywał się w Stanach Zjednoczonych do lat dwudziestych XX w.. Potem nadszedł czas na erę sprzedaży. Ze względu na wcześniejszą masową produkcję doszło w końcu do sytuacji, gdy rynek nasycił się produktami. W związku z powyższym trzeba było zadbać o przewagę nad konkurentami. W działania zaangażowano osoby, których zadaniem było wyszukiwanie nowych rynków oraz nowych grup konsumenckich. Można śmiało powiedzieć, że wówczas powstało stanowisko specjalisty do spraw sprzedaży. W końcu doczekano się ery koncepcji marketingowych. Jej głównym założeniem stało się zaspokajanie potrzeb oraz pragnień nabywców przy jednoczesnym realizowaniu celów wytyczonych przez przedsiębiorstwo. Zrozumiano, że marketing zaczyna się już w fazie projektowania produktu. W erze orientacji rynkowej skupiono się nie tylko na badaniu potrzeb i pragnień konsumentów, ale również na pełnym wykorzystaniu posiadanych informacji. Usprawniono komunikację pomiędzy działami w przedsiębiorstwie, ponieważ zrozumiano, że liczy się wiedza oraz zaangażowanie wszystkich pracowników. Zaczęto również podpatrywać działania konkurencji.

Wizja, misja i cele firmy  

Data publikacji: 23-01-2012, Tagowanie: informacje, znaczenie marketingu, konsument

Strategia danej firmy obejmuje wizję oraz jej cele. Wizja jest najbardziej ogólnym przejawem działalności firmy. Określa kierunek, w jakim organizacja podąża na podstawie logicznych założeń, które mają dla firmy wymierny sens. W treści wizji zazwyczaj pojawia się element inspiracyjny. Wizja jest określeniem tego, do czego dane przedsiębiorstwo zmierza. Zawiera się ją w krótkim zdaniu. Wizja często mylona jest z misją. Misja nie jest tym, do czego się dąży w sensie ogólnym, lecz bardziej skonkretyzowanym elementem, którego osiągnięcie jest niezwykle ważne. Najbardziej konkretną treść zwierają cele, które każda firma wyznacza sobie do realizacji. Określenie celu ma przynieść konkretny wynik. Cele firmy pozwalają na takie działania, które prowadzą do zrealizowania wizji. W zależności od branży firmy stawiają sobie różne cele do wypełnienia. Jednak część z nich jest niezmienna lub często powtarzalna. Poniżej przedstawiam najczęściej wytyczane cele. Podstawowym celem każdej działalności jest wypracowanie zysków. W założeniach dąży się do osiągnięcia możliwie największego w długim okresie czasu. To, w jaki sposób firma zdefiniuje długi okres czasu zależy od niej samej. Wiąże się to z planowaniem strategicznym i wyznaczaniem kolejnych kroków działalności. Może to być okres pięciu, dziesięciu lub nawet dwudziestu lat. Istotną kwestią jest utrzymanie przychodu ze sprzedaży. Firma może prowadzić działania mające na celu utrzymanie dotychczasowego poziomu lub jego wzrost. Jednym z celów, do których firma dąży jest udział w rynku, który również może utrzymywać na stałym poziomie, o ile jest satysfakcjonujący lub starać się o jego zwiększenie. Udział w rynku określa się wartościami matematycznymi. Jest to stosunek przychodów ze sprzedaży danej w firmy do przychodów ze sprzedaży wszystkich firm działających w tej samej branży.

Plan marketingowy  

Data publikacji: 25-01-2012, Tagowanie: informacje, znaczenie marketingu, konsument

Aby działania marketingowe były wdrażane we właściwy sposób musi istnieć jakiś plan marketingowy. Przyjmuje się, że plany marketingowe powinny być opracowywane na pięć najbliższych lat. U ich podstaw leży opracowanie marketingu mix, a także zaplanowanie budżetu. Plan budżetowy jest bardzo istotną kwestią w planowaniu marketingowym, ponieważ bez niego nie określimy, ile nasze plany będą kosztować i na ile w rzeczywistości nasz budżet pozwala nam na inwestycje. Dlatego opracowując kolejne punkty marketingu mix miejmy cały czas na względzie nasze możliwości finansowe. Kolejno opracowujemy strategię produktu, cenową, dotyczącą promocji oraz dystrybucji. Tworząc strategię produktu musimy dokładnie określić co chcemy zaoferować konsumentowi. Wymieniamy cechy danego produktu i zastanawiamy się nad opakowaniem. Nie bez znaczenia jest marka produktu. Czasem firmy produkują coś pod własną marką lub tworzą nową markę. Na przykład produkty spożywcze są czasem produkowane przez jedną firmę, ale sprzedają je i sygnują takie hipermarkety jak np. Tesco lub Carrefour. Nie mniej ważna jest kwestia obsługi oraz gwarancji. Ustalając poziom ceny danego produktu sprawdzamy, ile kosztują produkty podobnego typu wytwarzane przez innych producentów. Porównujemy produkt również pod względem jakościowym. Pamiętajmy, że cena ma być przystępna dla wybranej grupy docelowej konsumentów. Kolejną ważną częścią marketingu mix jest ustalenie strategii promocji. Zastanawiamy się, czy w grę wchodzi reklama telewizyjna, radiowa lub zamieszczana w Internecie. Może warto zorganizować pokazy lub degustację w centrach handlowych. Szukamy najlepszych rozwiązań dostosowanych do naszych możliwości budżetowych. Na samy końcu obmyślamy strategię dystrybucji. Do realizacji planu marketingowego potrzebne są nie tylko pieniądze, ale również czas, który pozwoli na wdrożenie tego planu.



Warning: Use of undefined constant poprzednia - assumed 'poprzednia' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/pestka/domains/mobilemind.pl/public_html/index.php on line 429
poprzednia     1 [2] 3 4
Warning: Use of undefined constant następna - assumed 'następna' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/pestka/domains/mobilemind.pl/public_html/index.php on line 498
    następna