Archiwum tagu: informacje marketingowe

Badania marketingowe  

Badania marketingowe są prowadzone na najróżniejszych płaszczyznach. Dotyczą każdej możliwej branży. Zdarza się, że jesteśmy na ulicy proszeni o odpowiedź na klika krótkich pytań. Mogą dotyczyć rodzaju alkoholu, jaki pijemy lub marki papierosów albo tego czy posiadamy samochód, czy nie, a jeśli tak to jaki. Pytania mogą być najróżniejszej treści. Dotyczą również tego, czego oczekujemy po danym produkcie. Badania marketingowe polegają na zbieraniu oraz analizowaniu informacji w sposób systematyczny, które pozwalają na zdiagnozowanie problemu marketingowego oraz określenia preferencji klienta. Ostatecznie umożliwiają znalezienie właściwych rozwiązań iw prowadzenie w życie określonych decyzji, które ułatwią firmie osiągnięcie sukcesu. Podczas badań pozyskuje się wiedzę na temat potrzeb oraz pragnień konsumentów, co jest bardzo pomocne podczas opracowywania planu marketingowego. Dzięki nim możemy ocenić dotychczasowe działania marketingowe, zdefiniować problemy, które wystąpiły oraz zdobyć wiedzę dotyczącą mocnych stron produktu. Badania marketingowe nie są gwarancją sukcesu. Ich celem jest wyznaczenie takiej drogi postępowania, aby ryzyko niepowodzenia zostało zminimalizowane. Badania marketingowe są niezwykle ważne, jeśli wpadliśmy na pomysł wprowadzenia na rynek krajowy produktu, który sprawdza się na rynku zagranicznym a na naszym jeszcze nie funkcjonuje. Jeśli okaże się, że znajdzie się spora grupa deklarowanych odbiorców to możemy odnieść sukces. Jednak, jeśli okazałoby się, że ankietowani nie wykazują żadnego zainteresowania naszym produktem wówczas uchronimy się przed poniesieniem prawdopodobnej klęski. Od naszych rozmówców zależy, czy podejmiemy decyzję o wprowadzaniu nowego produktu. Badanie marketingowe musi być przeprowadzone w przemyślany sposób, aby dało wymierne efekty.

Segmentacja rynku  

Na rynku występują grupy nabywców o najróżniejszych potrzebach. Z tego względu osoby zajmujące się marketingiem muszą dokonać ich segregacji, aby właściwie określić grupy docelowe. Im większa różnorodność tym trudniej sklasyfikować danych nabywców do właściwej grupy. W rozwiązaniu tego problemu pomoże nam segmentacja rynku. Segmentacja rynku polega właśnie na podziale potencjalnych nabywców na konkretne grupy. Grupy te charakteryzują się zbliżonymi upodobaniami i potrzebami. W związku z tym przyjmuje się, że istnieje duże prawdopodobieństwo, że osoby z danej grupy zareagują w podobny sposób na działania marketingowe firmy. Utworzone, w miarę jednolite grupy to segmenty rynkowe. W związku z występowaniem zjawiska zróżnicowania segmentów rynkowych należy wytłumaczyć również pojęcie dyferencjacji produktu. Dyferencjacja produktu polega na wprowadzeniu w życie różnych strategii marketingu mix. Chodzi o to, aby produkt trafił do różnych grup odbiorców. Z tego powodu może dojść do utworzenia np. różnych wariantów produktów. Poszczególne grupy konsumentów postrzegają dany produkt w inny sposób. Dlatego wybiera się różne formy promocji, aby dotrzeć do każdej z nich. Również reklamy mogą być tworzone w więcej niż jednej wersji. W dyferencjacji produktu chodzi o zaspokojenie potrzeb i uzyskanie zadowolenia klientów o odmiennych cechach. Zagadnienie najlepiej przedstawić na przykładzie dowolnej firmy produkującej obuwie sportowe. Firma równocześnie może wprowadzić na rynek kilka rodzajów obuwia. Może to być obuwie dla tenisistów, do biegania lub specjalne obuwie treningowe. Chcąc trafić w gusta wielu odbiorców wypuszcza linie, w których znajdą się stonowane kolory obuwia oraz ekstrawaganckie w jaskrawych kolorach. W ten sposób trafi do wielu odbiorców.

Znaczenie opakowania  

Kupując produkty konsumenci często zwracają uwagę na opakowanie. Opakowaniem nazywamy pojemnik lub pudełko dowolnego rodzaju zawierające różne informacje, w którym kryje się nasz produkt. Opakowanie jest częścią strategii marketingowej. Wizualny efekt, jaki daje ten niby niepozorny przedmiot skłania wiele osób do sięgnięcia właśnie po ten, a nie po inny produkt. Jest to element, który może bardzo skutecznie przyczynić się do zbudowania naprawdę silnej marki. Opakowanie zawiera niezbędne dla konsumenta informacje dotyczące składników produktu oraz sposobu jego użytkowania. Zamieszczenie takich informacji jest niezbędne ze względów prawnych. Często możemy zobaczyć na opakowaniu różnego rodzaju znaki. Informują nas na przykład, że jest to produkt ekologiczny. Rzetelne i kompletne informacje sprawią, że nasz produkt stanie się bardziej wiarygodny wśród konsumentów. Opakowanie pełni także inne funkcje. Przede wszystkim dla klientów liczy się wygoda jego otwierania, ale również to, czy we właściwy sposób zabezpiecza znajdujący się w jego wnętrzu produkt. Produkty takie jak żywność, które są zabezpieczone i przechowywane w odpowiedni sposób dzięki opakowaniom zyskują dłuższy czas przydatności do spożycia. Mogą spokojnie leżeć na sklepowych półkach. Stworzenie odpowiedniego opakowania należy do przemyślanych działań marketingowych. Przy jego pomocy produkt dociera do świadomości klientów. Szczególnie podatne na tego typu działania są dzieci, które uwielbiają kolorowe obrazki oraz pudełka w bardziej wymyślnych kształtach. Często konsumenci wypowiadają się, że dany produkt np. w poprzednim opakowaniu był smaczniejszy. Wystarczy niewielka zmiana związana z produktem, a jego postrzeganie diametralnie się zmienia. Poza tym w wielu przypadkach przywiązujemy się do tradycyjnych opakowań, które funkcjonowały przez lata. Dlatego kompletna zmiana opakowania nie zawsze wyjdzie produktowi na dobre.

Asortyment  

Asortyment jest to gama produktów oferowana przez daną firmę konsumentowi. Różnicujemy go pod względem głębokości oraz szerokości. Głębokość asortymentu wiąże się ze sprzedażą większej liczby towarów znajdujących się w jednej linii produktu, czy też w jednym rodzaju produktu. Przykładem obrazującym głębokość asortymentu jest sklep obuwniczy, w którym znajdziemy tylko buty. Różnią się one jednak pod względem przeznaczenia. Mogą być damskie, męskie, dziecięce, eleganckie lub sportowe. Oczywiście można je podzielić na wiele innych kategorii. Nie zmienia to jednak faktu, że to są wciąż wyłącznie buty. Szerokość asortymentu oznacza, że firma oferuje szeroką gamę produktów. W przypadku głębokości asortymentu możemy również mówić o ograniczonej głębokości. Spotkamy się z nią na przykład w sklepach sportowych, które w swojej ofercie mają produkty ze sobą powiązane, ale ilość rodzajów produktów w danej linii jest ograniczona. Kolekcja może się ograniczać do dwóch rodzajów bluz i spodni dresowych lub innych ubrań lub sprzętów. Głęboki asortyment odnosi się głownie do sklepów o jednej linii produktowej. Najczęściej są to sklepy specjalistyczne. Sklepami wielobranżowymi nazywamy te placówki, które posiadają szeroki asortyment, ale o jego ograniczonej głębokości. Obecnie wiele sklepów oferuje bardzo duży asortyment. Niegdyś w kioskach można było dostać tylko prasę, papierosy i bilety. Obecnie w sprzedaży mają drobne przekąski w postaci batoników, orzeszków, paluszków lub chipsów. Zwykle znajdziemy w nich też napoje chłodzące, a nawet kosmetyki. Największy asortyment najróżniejszego rodzaju posiadają hipermarkety. Wjeżdżając na salę z koszykiem znajdziemy tam wszystko począwszy od produktów spożywczych, poprzez artykułu papiernicze i kosmetyczne, aż po sprzęt elektroniczny.