Archiwum tagu: marketing internetowy

Copywriting a reklama  

Copywriting jest dziedziną, która ma istotne znaczenie dla reklamy i całego marketingu. Hasła reklamowe muszą być chwytliwe i oddziaływać na konsumentów. Od zadań słownych są właśnie copywriterzy. Wymyślają również nazwy firm oraz produktów tak, aby zostały zauważone na rynku. Copywriting jest sztuką, która potrafi przyciągnąć uwagę i wpłynąć na decyzję klienta. Doświadczenia copywriterzy wiedzą, w jaki sposób dopasować się do oczekiwań klienta. Jest to dziedzina ściśle związana z psychologią reklamy. Tworząc nazwę firmy musimy wziąć pod uwagę branżę, w której działa oraz sprawdzić nazwy firm już istniejących. Po pierwsze robimy to dlatego, żeby nie powtórzyć nazwy firmy będącej już na rynku. Ze względu na obowiązujące prawo firma nie zostałaby zarejestrowana pod zastrzeżoną już nazwą. Po drugie, aby zorientować, czym charakteryzują się dotychczasowe nazwy i znaleźć nazwę, która na ich tle będzie się wyróżniać. Wszelkiego rodzaju teksty marketingowe zamieszczane na ulotkach lub w biuletynach informacyjnych również wymagają starannego opracowania. Pisząc jakiekolwiek teksty musimy pamiętać o zachowaniu odpowiedniego ładu. Trzymajmy się jednego czasu, w większości przypadków będzie to czas teraźniejszy. Wyjątkiem będzie ujmowanie w ciekawą formę jakiejś historii z przeszłości. Teksty musi być uporządkowany. Kolejny akapit musi logicznie wynikać z poprzedniego. Wszelkie nagłówki powinny zawierać więcej niż jeden wyraz. Kiedy zapanujemy już zaplanujemy strukturę tekstu, czeka na nas największe wyzwanie. Każdy teksy powinien być oryginalny. Najlepiej są zapamiętywane te teksty, które odznaczają się niecodziennym podejściem do tematu. W opisach powinny się pojawiać sformułowania mówiące o zaletach danego produktu, które są dla potencjalnego klienta naprawdę ważne.

Promocja  

Promocja stanowi element marketingu. Aby doszło do efektywnej promocji musi być dobry przepływ informacji pomiędzy konsumentem a producentem. Właściwie cały marketing opiera się na komunikacji, która jest niezbędna do uzyskania odpowiednich informacji, które umożliwiają odniesienie sukcesu. Dzięki temu nie dochodzi do sytuacji, gdy firma wprowadza na rynek nikomu niepotrzebną usługę lub produkt. Poprzez badania marketingowe przedsiębiorstwo posiada informacje dotyczące potrzeb i oczekiwań konsumentów. Otrzymane dane pozwalają na stworzenie produktu lub usługi na miarę wytypowanej grupy konsumentów. Kiedy produkt jest gotowy rozpoczynają się działania promocyjne. Promocja polega na dostarczeniu informacji o produkcie, a dokładnie o czasie, miejscu, cenie oraz ewentualnie innych warunkach, w których konsument może dokonać zakupu. W działaniach promocyjnych należy podkreślić indywidualne cechy produktu, szczególnie te, które, stawiają go wyżej niż inne produkty tego samego gatunku wytworzone przez innych producentów. Promocja powinna zostać przeprowadzona w taki sposób, aby klient dowiedział się o istnieniu produktu, przekonał się cod o jego wartości oraz przywiązał się do marki. Jest to scenariusz idealny, który zapewni nam stałych klientów. Najprostszą formą promocji żywności są promocje w hipermarketach, gdzie hostessy częstują produktem informując przy okazji o jego zaletach oraz warunkach zakupu. Kiedy nadchodzą cieplejsze dni na ulicach pojawiają się również osoby rozdające napoje w mini puszkach. Szczególnie podczas upałów jest to dobra metoda, aby w ogóle zachęcić kogoś do spróbowania nowego napoju. Wszelkiego rodzaju usługi oraz produkty promuje się również na targach, które dają klientom możliwość otrzymania szczegółowych informacji o danym produkcie i porównania go z innymi.

Ulotki jako forma promocji  

Ulotki należą do bardzo popularnych materiałów promocyjnych. Niemal każdego dnia w naszych skrzynkach lub na klatce schodowej natykamy się na jakąś ulotkę. Raz jest to oferta pobliskiej pizzeri, innym razem oferta usług remontowych. W wielu punktach miasta, szczególnie w tych najbardziej ruchliwych stoją osoby rozdające ulotki. Trudno powiedzieć, ile osób tak naprawdę je przeczyta. Część z nich ląduje po prostu na śmietniku. Sięgamy po nie czasem odruchowo rozumiejąc jak niewdzięczną pracę mają osoby, które muszą je rozdać. Niektóre firmy płacą im marne grosze od ulotki, inne płacą uczciwą stawkę za godzinę. Niestety ulotka nie zawsze jest właściwą formą promocji, a już na pewno zwykle akcja ulotkowa jest przeprowadzana w nieodpowiedni sposób. Przede wszystkim zatrudniając osoby, które będą rozdawać ulotki zastanówmy się czy będą godnie reprezentować naszą firmę. Jeśli jesteśmy firmą kosmetyczną to nie zatrudniajmy studenta w podartych dżinsach. Wygląd ma być schludny i adekwatny do branży, którą chcemy rozreklamować. Na pewno klientów do studia tatuażu przysporzą nam osoby już wytatuowane. Mogą być ubrane w ekstrawagancki sposób i mieć ufarbowane włosy na zielone – dzięki temu przyciągną większą uwagę. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczanie ulotek w gabinetach lekarskich lub zakładach usługowych, gdzie klient czekając na swoją kolej z chęcią sięgnie po ulotkę, aby zabić czas. Własne usługi możemy reklamować w ten sposób we własnym zakładzie lub spytać się o taką możliwość w innych lokalach. Ulotki powinny być rozdawane w odpowiednich godzinach i właściwych miejscach. Nie wciskajmy tego skrawka papierku wszystkim przechodzącym osobom. Istotne znaczenie ma kształt i szata graficzna ulotki. Musi zachęcać wizualnie do jej przeczytania. Dobrym dodatkiem do ulotki jest dołączony kupon rabatowy lub nawet mini cukierek.

Public relations  

Public relations, w skrócie PR, jest określeniem pochodzącym z języka angielskiego. Oznacza po prostu relacje z otoczeniem. Dokładnie rzecz ujmując działalność PR polega na kształtowaniu stosunków pomiędzy danym podmiotem a otoczeniem. Niektórzy kojarzą PR z reklamą, ale nie jest to do końca słuszne myślenie. Często działania public relations oraz działania reklamowe są prowadzone równocześnie, ale mają nieco inny charakter. Przede wszystkim reklama jest działaniem ściśle komercyjnym, w efekcie którego pozyskuje się klientów i napełnia tym samym portfel. Działania PR polegają na budowaniu wizerunku danej firmy. Umożliwia to nie tylko zdobycie zaufania klientów, ale również pozyskanie np. partnerów biznesowych. PR najczęściej dotyczy organizacji o charakterze publicznym. Jest to dziedzina, którą można zdefiniować jako metodę zarządzania opierającą się na tworzeniu oraz utrzymywaniu pewnego wizerunku organizacji, który w sposób korzystny reguluje relacje pomiędzy organizacją, a podmiotami w jego otoczeniu, które wpływają na osiągnięcie sukcesu lub porażkę tej organizacji. PR operuje prawdziwymi informacjami, a nie jak to bywa w reklamie tylko chwytliwymi hasłami, które z rzeczywistością nie mają nic wspólnego. Jest to skuteczne narzędzie pozyskiwania zaufania otoczenia oparte na etycznym postępowaniu. Public relations umożliwia osiąganie różnych celów. Poprze PR kształtujemy wizerunek firmy. W tym przypadku warto mówić o działalności ekologicznej organizacji lub jej angażowaniu się w pomoc fundacjom działającym na rzecz chorych lub innych osób w potrzebie. PR przekazuje również informacje na temat danego produktu. Przed rozpoczęciem działań należy wytypować odpowiednią grupę docelową. W tym przypadku duże znaczenie odgrywają liderzy opinii. Public relations jest formą komunikacji społecznej.

Marketing internetowy  

Marketing internetowy jest pojęciem dość szerokim. Obejmuje szereg działań mających na celu zareklamowanie danego produktu lub usługi. Zmierzamy do tego poprzez przesyłanie informacji marketingowej do odpowiadających nam odbiorców. Wybór grupy odcelowej pozwala na dotarcie do właściwych klientów i ich pozyskanie. Na marketing internetowy składają się reklamy, które są publikowane w różnej formie. Reklamą jest wyświetlenie się strony na pierwszych stronach rankingu wyszukiwarek. Na obcych stronach, zwykle o działalności powiązanej z naszą, zamieszcza się odpowiednie linki. Dużą siłę przebicia mają reklamy multimedialne, które jednak są dość drogą formą marketingu. Poza tym wszędzie natykamy się na banery oraz ogłoszenia reklamowe. Coraz więcej mówi się również o marketingu szeptanym, który dobrze funkcjonuje m.in. dzięki portalom społecznościowym. Działania marketingu internetowego obejmują również listy marketingowe. Rejestrując się na różnych stronach zwykle jesteśmy pytani, czy chcemy otrzymywać nowe informacje o bieżących działaniach danej firmy lub o nowych wydarzeniach. Jeśli zaakceptujemy taką możliwość, wówczas otrzymujemy je na e-mail. Przy okazji podmiot ma możliwość zwiększenia zainteresowania klienta formą reklamy, którą ten będzie otrzymywał pocztą mailową. Część firm w okresach świątecznych przesyła kartki świąteczne o charakterze multimedialnym np. śpiewającego kurczaka lub św. Mikołaja zjeżdżającego na saniach. W ten sposób można wpłynąć na konsumenta wzbudzając jego pozytywne odczucia wobec firmy, a to wpływa na przyszłe decyzje dotyczące wyboru produktu. Mailing reklamowy należy do bardzo popularnych metod reklamy. Niestety wciąż popularną, ale niezbyt chlubną metodą reklamy jest spamowanie. Na naszą skrzynkę otrzymujemy informacje niewiadomego pochodzenia, które są dla nas niepożądane.

Pozycjonowanie stron  

Bez strony internetowej żadna firma właściwie nie istnieje. Gdy konsument potrzebuje konkretnej usługi lub produktu z reguły otwiera przeglądarkę internetową. Dzięki temu, w krótkim czasie może wyszukać oferty kilku firm, porównać je ze sobą i wybrać najkorzystniejszą opcję. Właśnie z tego względu konieczne jest dobre wypozycjonowanie strony. Pozycjonowanie polega na takiej ekspozycji danej witryny, aby po wpisaniu sloganu służącego wyszukaniu pożądanej przez konsumenta opcji strona wyświetliła się na pierwszych pozycjach wyszukiwarki. Internetowym konsumentom zależy przede wszystkim na szybkim wyszukaniu konkretnych treści. Przede wszystkim tytuł strony musi zawierać interesujący tekst oraz równie ciekawy opis umieszczony pod nim. Dzięki takiemu zabiegowi internauta zdecyduje się na wejście w pozycję naszej strony, a nie innej. Oczywiście pozycjonowanie nie dotyczy tylko firm świadczących określone usługi, ale może również dotyczyć blogów lub stron fundacji oraz stowarzyszeń. Po prostu każdy, kto chce zaistnieć w sieci internetowej powinien zadbać o pozycjonowanie witryny. Pamiętajmy, że im więcej osób zagląda na naszą stronę i zatrzymuje się na niej na dłuższy czas tym wyżej w wyszukiwarce będzie się ukazywać nasza strona. W wyszukiwarkach działa bowiem parametr popularności. Wyszukiwarki różnią się między sobą pod względem elementów, które biorą pod uwagę przy ocenie stron. Najważniejszym z nich jest wspomniana przed chwilą popularność stron. Poza tym pod uwagę brana jest zwykle budowa oraz zawartość strony, a także link popularity. Budowa i zawartość strony mają najmniejsze znaczenie, ale należy zwracać uwagę na to jak często i w jakich miejscach rozmieszczone są słowa kluczowe. Nie lekceważmy tytułu strony, ponieważ jest on rzucającym się w oczy elementem strony.

Presell pages  

Osoby znające się na pozycjonowaniu dobrze wiedzą, jakie rozwiązania są najkorzystniejsze. Często spotykamy się z określeniem pozycjonowania SEO. Jest to skrót pochodzący z języka angielskiego - Search Engine Optimization. Oznacza on po prostu czynności, których celem jest doprowadzenie do osiągnięcia możliwie wysokiej pozycji strony w rezultatach wyszukiwania różnych wyszukiwarek internetowych. Działania te koncentrują się wokół określonych słów oraz wyrażeń kluczowych. Jedną z metod jest tworzenie katalogów presell page. Obecnie jest ot jedna z najpowszechniejszych metod pozycjonowania. W języku potocznym o presell pages mówi się zwykle precle lub SEO precle. Najprościej mówiąc precle są stronami, które umożliwiają zamieszczanie tekstów związanych z główną stroną, w których umieszcza się linki odsyłające do tej strony. Bardzo ważne jest pisanie odpowiednich tekstów pod presell pages. Jeśli sami nie potrafimy tego zrobić to nie ma problemu, ponieważ obecnie mnóstwo osób zajmuje się pisaniem takich tekstów, a ich koszt nie jest duży. Katalogi presell pages dobrze jest tworzyć pod względem tematycznym lub wyodrębniać w nich odpowiednie działy, które znajdą się na oddzielnych subdomenach. Unikajmy wprowadzania tekstów „śmieciowych”, które nie przedstawiają żadnej konkretnej treści. Bardziej opłacalne jest zamieszczane mniejszej ilości wpisów, ale o większej wartości merytorycznej. Do tworzenia katalogu presell pages zazwyczaj używa się skryptu WordPress. Przede wszystkim jest on darmowy i nie sprawia trudności w instalacji oraz przy konfiguracji. Zabierając się za precle róbmy to z głową. Wybierzmy odpowiednią domenę, a nie budujmy precli na subdomenach. Nie mniej ważnym elementem są wtyczki. Precle powinny mieć odpowiednie tytuły, które je dobrze opiszą.

Google Adwords  

Data publikacji: 17-02-2012, Tagowanie: marketing internetowy, internet

Reklama jest niezwykle ważnym czynnikiem pozwalającym na zaistnienie danego podmiotu. Bardzo dużą rolę odgrywa obecnie reklama internetowa. Pożytecznym narzędziem stała się platforma Google Adwords. Dzięki Google reklamy mają szansę na pojawienie się w każdym miejscu internetowej przestrzeni. Otwierając jakkolwiek stronę natykamy się w większości przypadków na umieszczoną na niej reklamę. Reklamodawcy chętnie się afiszują na najbardziej popularnych portalach. Poza tym, gdy wyszukiwarka Google wyświetla nam listę wyników związanych z wprowadzonym przez nas słowem lub frazą, po prawej stronie ekranu również pojawiają się zwykle reklamy. Reklamy wciskają się wszędzie. Właściciele np. poczytnych blogów mogą na tym dodatkowo zarobić. Dzięki Google Adwords mamy możliwość zamieszczenia własnego linku sponsorowanego. Opisywane narzędzie jest powszechnie wykorzystywane ze względu na łatwą obsługę. Poza tym możemy na bieżąco monitorować nasze kampanie reklamowe. Efekty, jakie osiągniemy tą metodą zależą głownie od nas. Google Adwords tylko umożliwia zamieszczenie skonstruowanych przez nas linków. Dobra reklama to przede wszystkim dobra treść. Z rozmysłem musimy wybierać słowa oraz wyrażenia kluczowe, które będą odnosiły się do naszej działalności. Istotne jest to, że reklama dzięki Google Adwords trafia do właściwych odbiorców. Poza tym platforma pozwala również zawęzić grupę odbiorców np. do określonego regionu. Zainteresowani użytkownicy mają do niej łatwy dostęp, ponieważ jedyne co muszą zrobić to kliknąć w reklamę. Ważnym aspektem jest również kwestia finansowa. Osoba, która chce się reklamować nie płaci nic dopóki reklama nie zaczyna faktycznie trafiać do odbiorców. W rzeczywistości przedstawia się to tak, że płaci się od ilości wejść użytkowników na naszą reklamę. Dokładne ustalenia, co do płatności znajdziemy w poradniku Google Adwords.