Archiwum tagu: stosowanie marketingu

Pozycjonowanie produktu  

Chwilą decydującą o tym, czy dany produkt odniesie sukces czy nie jest wprowadzenie go na rynek. Trzeba go umieścić we właściwym miejscu na rynku. Jest to etap pozycjonowania produktu. Mówiąc ściślej pozycjonowanie produktu wiąże się z umieszczeniem go w świadomości konsumentów na określonej pozycji. Bierze się przy tym pod uwagę cechy oraz ważne atrybuty produktów, które są w stosunku do naszego produktu konkurencyjne. Konsument musi znać atrakcyjność tego, co mu chcemy sprzedać oraz zdawać sobie sprawę jak to wypada na tle produktów konkurencyjnych. Istnieje opcja, w której wybieramy rynek docelowy identyczny z rynkiem docelowym konkurencji. Na przykład wprowadzamy na rynek samochód z napędem turbo, więc będziemy konkurować z samochodami o tym samym napędzie innych marek. Możemy również pokusić się o wyszukanie rynków o mniejszym natężeniu konkurencyjności. Warto poszukać niszy rynkowej i w niej promować produkt. Jest to pozycjonowanie dyferencjacyjne, czyli różnicujące. W pozycjonowaniu produktu bardzo ważną kwestią jest postrzeganie go przez konsumentów. Postrzeganie, a inaczej mówiąc percepcja wpływa na odbiór danego produktu. Z tego względu nie należy oszczędzać na zbieraniu danych, które dotyczą oceny jakości produktów danej grupy. Dowiedzmy się, jakie mają cechy i co według klientów jest ich największym atrybutem. Ważne są opinie na temat produktów określonych marek, które wyróżniają się szczególnie jakimiś atrybutami. Dowiadujemy się, jakie atrybuty są przypisywane produktom uznawanym za idealne. Otrzymane dane pozwalają na stworzenie mapy percepcyjnej. Dzięki tej metodzie możemy nanieść na graficzny wykres miejsca, w których znajdują się określone produkty różnych marek według nabywców. Posiadając taki wykres łatwo zinterpretujemy zaistniałą sytuację.

Marketing partnerski  

Marketing obejmuje szereg działań, które mają na celu pośrednie lub bezpośrednie oddziaływanie na klienta. Jest to dziedzina, która ciągle się rozwija i znajduje coraz nowsze rozwiązania służące dotarciu do konsumenta. Nie tak dawno powstał tzw. marketing partnerski, który zakłada bardzo indywidualne podejście do klienta. Powiązania pomiędzy sprzedającym a konsumentem znacznie się zacieśniają. Tak samo jak w prywatnych znajomościach powoduje to nawiązanie stałych relacji. Marketing partnerski opiera się na świadomych działaniach przedsiębiorstwa, których celem jest wytworzenie trwałych i efektywnych pod względem ekonomicznym stosunków z klientami. Obustronne powiązania są przy tym korzystne dla obu stron. Przede wszystkim oferty są kierowane do potencjalnego nabywcy pod względem jego indywidualnych potrzeb i oczekiwań. Klientom zapewnia się pierwszorzędną obsługę. Chyba każdy z nas lubi być w centrum uwagi, więc zapewnienie takiego komfortu jest z pewnością dużym plusem. Poza tym sprzedający doskonale zdaje sobie sprawę z preferencji konsumenta, więc pomaga mu to uniknąć sytuacji, gdy przygotowany produkt nie wzbudza zainteresowania. Marketing partnerski powstał w efekcie potrzeb rynkowych. Doprowadziły do tego coraz większe oczekiwania konsumentów, a także zwiększające się koszty operacyjne organizacji. Nadmierne koszty przedsiębiorstwa wiążą się z fiaskiem prób wprowadzenia nowych produktów na rynek, z niską jakością, wysokimi kosztami dystrybucji oraz z nietrafionymi działaniami promocyjnymi. Klienci chcą, aby ich indywidualne oczekiwania były spełniane w każdym szczególe. Równocześnie spodziewają się wysokiej jakości produktów i usług. Nie interesuje ich, czy produkty danej marki dotychczas spełniały ich oczekiwania, lecz czy spełniają je obecnie. Dlatego malej lojalność wobec marki. Z tego względu marketing partnerski odgrywa dużą rolę.

Ulotki jako forma promocji  

Ulotki należą do bardzo popularnych materiałów promocyjnych. Niemal każdego dnia w naszych skrzynkach lub na klatce schodowej natykamy się na jakąś ulotkę. Raz jest to oferta pobliskiej pizzeri, innym razem oferta usług remontowych. W wielu punktach miasta, szczególnie w tych najbardziej ruchliwych stoją osoby rozdające ulotki. Trudno powiedzieć, ile osób tak naprawdę je przeczyta. Część z nich ląduje po prostu na śmietniku. Sięgamy po nie czasem odruchowo rozumiejąc jak niewdzięczną pracę mają osoby, które muszą je rozdać. Niektóre firmy płacą im marne grosze od ulotki, inne płacą uczciwą stawkę za godzinę. Niestety ulotka nie zawsze jest właściwą formą promocji, a już na pewno zwykle akcja ulotkowa jest przeprowadzana w nieodpowiedni sposób. Przede wszystkim zatrudniając osoby, które będą rozdawać ulotki zastanówmy się czy będą godnie reprezentować naszą firmę. Jeśli jesteśmy firmą kosmetyczną to nie zatrudniajmy studenta w podartych dżinsach. Wygląd ma być schludny i adekwatny do branży, którą chcemy rozreklamować. Na pewno klientów do studia tatuażu przysporzą nam osoby już wytatuowane. Mogą być ubrane w ekstrawagancki sposób i mieć ufarbowane włosy na zielone – dzięki temu przyciągną większą uwagę. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczanie ulotek w gabinetach lekarskich lub zakładach usługowych, gdzie klient czekając na swoją kolej z chęcią sięgnie po ulotkę, aby zabić czas. Własne usługi możemy reklamować w ten sposób we własnym zakładzie lub spytać się o taką możliwość w innych lokalach. Ulotki powinny być rozdawane w odpowiednich godzinach i właściwych miejscach. Nie wciskajmy tego skrawka papierku wszystkim przechodzącym osobom. Istotne znaczenie ma kształt i szata graficzna ulotki. Musi zachęcać wizualnie do jej przeczytania. Dobrym dodatkiem do ulotki jest dołączony kupon rabatowy lub nawet mini cukierek.

Public relations  

Public relations, w skrócie PR, jest określeniem pochodzącym z języka angielskiego. Oznacza po prostu relacje z otoczeniem. Dokładnie rzecz ujmując działalność PR polega na kształtowaniu stosunków pomiędzy danym podmiotem a otoczeniem. Niektórzy kojarzą PR z reklamą, ale nie jest to do końca słuszne myślenie. Często działania public relations oraz działania reklamowe są prowadzone równocześnie, ale mają nieco inny charakter. Przede wszystkim reklama jest działaniem ściśle komercyjnym, w efekcie którego pozyskuje się klientów i napełnia tym samym portfel. Działania PR polegają na budowaniu wizerunku danej firmy. Umożliwia to nie tylko zdobycie zaufania klientów, ale również pozyskanie np. partnerów biznesowych. PR najczęściej dotyczy organizacji o charakterze publicznym. Jest to dziedzina, którą można zdefiniować jako metodę zarządzania opierającą się na tworzeniu oraz utrzymywaniu pewnego wizerunku organizacji, który w sposób korzystny reguluje relacje pomiędzy organizacją, a podmiotami w jego otoczeniu, które wpływają na osiągnięcie sukcesu lub porażkę tej organizacji. PR operuje prawdziwymi informacjami, a nie jak to bywa w reklamie tylko chwytliwymi hasłami, które z rzeczywistością nie mają nic wspólnego. Jest to skuteczne narzędzie pozyskiwania zaufania otoczenia oparte na etycznym postępowaniu. Public relations umożliwia osiąganie różnych celów. Poprze PR kształtujemy wizerunek firmy. W tym przypadku warto mówić o działalności ekologicznej organizacji lub jej angażowaniu się w pomoc fundacjom działającym na rzecz chorych lub innych osób w potrzebie. PR przekazuje również informacje na temat danego produktu. Przed rozpoczęciem działań należy wytypować odpowiednią grupę docelową. W tym przypadku duże znaczenie odgrywają liderzy opinii. Public relations jest formą komunikacji społecznej.